Αφυδάτωση, εξαντλεί και βλάπτει την υγεία με ύπουλο τρόπο!

Views

1462

Αφυδάτωση είναι η σημαντική μείωση του νερού του σώματος και σε κάποιο βαθμό και των ηλεκτρολυτών. Οφείλεται σε 4 βασικές κατηγορίες παραγόντων :

  1. Παράγοντες που οδηγούν σε μειωμένη πρόσληψη νερού: πολυάσχολοι εργαζόμενοι, ηλικιωμένοι, ύπαρξη εγκεφαλικών, ψυχιατρικά νοσήματα.
  2. Παράγοντες που προκαλούν αυξημένη απώλεια ύδατος:υψηλή θερμοκρασία, χρήση ορισμένων φαρμάκων, νεφρικά νοσήματα, διαβήτης, κατανάλωση αλκοόλ.
  3. Παράγοντες που έχουν σα συνέπεια απώλεια αίματος:τροχαίο ατύχημα, γαστρορραγία.
  4. Παράγοντες που προκαλούν παθολογική συσσώρευση νερού σε ορισμένες περιοχές του σώματος, με αποτέλεσμα τη στέρησή του από άλλες: γενικευμένα εγκαύματα, παγκρεατίτιδα, ειλεός.                                                                                                                                                                   Συμπτώματα, για την ήπια αφυδάτωση: δίψα, μειωμένη παραγωγή ούρων, σκούρα ούρα, δυσκοιλιότητα, ανεξήγητη κόπωση, ευερεθιστότητα, κεφαλαλγία, μειωμένη παραγωγή δακρύων, ξηροστομία, ζαλάδα. Για σοβαρή αφυδάτωση: πονοκέφαλοι, μυικές κράμπες, υπόταση, ζαλάδα ή και λιποθυμία σε όρθια θέση, απώλεια των αισθήσεων, παραλήρημα, οίδημα γλώσσας, ακόμα και θάνατος.

Ο άνθρωπος μπορεί να επιβιώσει ένα μήνα χωρίς φαγητό, χωρίς νερό όμως, το πολύ μία εβδομάδα. Κατά μέσο όρο το σώμα μας αποτελείται από νερό σε ποσοστό περίπου 70%, ενώ στον εγκέφαλο αυτό φτάνει και το 85%.   Είναι αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο για τη ζωή, μετά το οξυγόνο! Οι περισσότεροι πιστεύουμε ότι πίνουμε αρκετό νερό κάθε μέρα επειδή καταναλώνουμε καφέδες, αναψυκτικά ή άλλα ροφήματα. Αυτά τα υγρά συνήθως προκαλούν διούρηση και εφίδρωση με συνέπεια την απώλεια νερού. Εντύπωση προκαλεί το αποτέλεσμα ερευνών, σύμφωνα με τις οποίες  δύο στα τρία άτομα παρουσιάζουν αφυδάτωση, σε μέτριο βαθμό. Νομίζουμε ότι ίσως πάθουμε αφυδάτωση, όταν νιώθουμε δίψα. Η αλήθεια είναι πως όταν νιώθουμε δίψα, έχει ήδη ξεκινήσει το σώμα να αφυδατώνεται! Καθημερινά χάνουμε περίπου 10 ποτήρια νερό με την εφίδρωση, την ούρηση, την αναπνοή και τη λειτουργία του εντέρου. Αξίζει να δούμε, λίγο πιο επισταμένα, τι συμβαίνει πρακτικά στο σώμα μας όταν υπάρχει αφυδάτωση, έστω και σε μικρό βαθμό.

Κόπωση: προσπαθούμε συχνά να καταλάβουμε για ποιο λόγο αισθανόμαστε κουρασμένοι, σκεφτόμαστε κάθε πιθανή και απίθανη αιτία, αλλά αγνοούμε το γεγονός ότι η πιο συχνή αιτία χρόνιας κόπωσης είναι η αφυδάτωση, η οποία μέσω μειωμένης ενζυμικής δραστηριότητας στις χημικές αντιδράσεις μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη παραγωγή ενέργειας, έως και 40%.

Ψυχική υγεία: η αφυδάτωση οδηγεί σε έλλειψη ενδιαφέροντος για τις καθημερινές δραστηριότητες.

Βάρος: πολλοί υπέρβαροι προσπαθούν να χάσουν κιλά και δε λαμβάνουν υπόψη τους-επειδή μάλλον κανείς δεν τους το έχει εξηγήσει-το ρόλο της πρόσληψης νερού. Να τι συμβαίνει: ανεπαρκής πρόσληψη νερού οδηγεί σε δίψα. Για να αντιμετωπιστεί η δίψα ή μπορούμε να πιούμε πολλά υγρά ή να καταναλώσουμε τροφές πλούσιες σε νερό. Επειδή οι περισσότεροι επιλέγουν τη δεύτερη λύση το σώμα τους παίρνει τα υγρά που χρειάζεται, λαμβάνει  όμως και θερμίδες που δεν έχει ανάγκη, οι οποίες συνεισφέρουν στη διατήρηση του βάρους ή προκαλούν περαιτέρω αύξηση.

Χοληστερίνη: μία ωφέλιμη λειτουργία που επιτελεί η χοληστερίνη είναι να παίρνει μέρος στην κατασκευή των κυτταρικών μεμβρανών. Η αφυδάτωση προκαλεί την αποστράγγιση υγρών από το εσωτερικό των κυττάρων. Το σώμα προσπαθεί να σταματήσει αυτή την απώλεια αυξάνοντας την ενδογενή παραγωγή χοληστερίνης. Η ενυδάτωση σ’ αυτήν την περίπτωση μπορεί να μειώσει τα επίπεδα της χοληστερίνης στο αίμα, χωρίς αλλαγή στη διατροφή.

Καρκίνος: η αφυδάτωση μειώνει τις λειτουργίες εκείνες που προφυλάσσουν από βλάβες το DNA, ενώ συγχρόνως αυξάνει τους παράγοντες που προκαλούν αυτές τις βλάβες!

Γήρανση: το ποσοστό του νερού στο σώμα μας μειώνεται με την πάροδο της ηλικίας και αυτό συμβάλλει στη μείωση του όγκου των ιστών. Ενδεχόμενη χρόνια αφυδάτωση οδηγεί σε «πρόωρη γήρανση» του οργανισμού.

Ουρολοιμώξεις: η αφυδάτωση οδηγεί σε παραγωγή συμπυκνωμένων ούρων με αυξημένη συγκέντρωση τοξινών, άρα αυξημένη πιθανότητα ανάπτυξης μικροβίων.

Δόντια: η αφυδάτωση μειώνει την παραγωγή σάλιου, το οποίο προστατεύει τα δόντια και τη στοματική κοιλότητα.

Καρδιαγγειακά νοσήματα: μελέτες δείχνουν ότι η αφυδάτωση αυξάνει τον κίνδυνο για εμφράγματα και εγκεφαλικά επεισόδια, λόγω της αυξημένης γλοιότητας του αίματος.

Δυσλειτουργία αρθρώσεων, λόγω κακής τοπικής ενυδάτωσης, διαταραχές πεπτικού (δυσκοιλιότητα) και δερματοπάθειες είναι μερικά ακόμα προβλήματα που αποδίδονται σε κακή ενυδάτωση του οργανισμού, ή έστω επιδεινώνονται από αυτή.

Εντυπωσιακός κατάλογος, δε συμφωνείτε; κι όλα αυτά επειδή «ξεχνάμε» να πίνουμε νερό. Η αφυδάτωση μπορεί εύκολα να προληφθεί πίνοντας τακτικά νερό, 8 ποτήρια ημερησίως αρκούν για ένα μέσο ενήλικα. Φυσικά οι ανάγκες εξατομικεύονται ανάλογα με τον καιρό, τις δραστηριότητες και γενικότερα τον τρόπο ζωής του καθενός. Πιο συγκεκριμένα,  εάν κάνουμε σωστή διατροφή, αυτή μας εξασφαλίζει περίπου το 20% της συνολικής πρόσληψης νερού που χρειαζόμαστε. Από κει και πέρα οι άντρες συνίσταται να πίνουν κάτι λιγότερο από 3 λίτρα την ημέρα και οι γυναίκες 2,2 λίτρα. Για αρχή, μια ωφέλιμη συνήθεια είναι να πίνουμε ένα ποτήρι νερό πριν κοιμηθούμε κι ένα όταν ξυπνήσουμε και να έχουμε κατά τη διάρκεια της ημέρας ένα ποτήρι, ή μπουκάλι νερό άμεσα προσβάσιμο.

Επιμέλεια : Ναταλία Μεντέ – Φαρμακοποιός

Πηγές:www.omned.gr ,    www.drtsoukalas.com ,  www.healthtimes.gr