Νόσος Αλτσχάιμερ: 6 συμβουλές για να διατηρήσετε τον εγκέφαλό σας υγιή

Views

334

Άρθρο του Χάραλντ Γκέιερ

Το Αλτσχάιμερ και η άνοια δεν είναι αναπόφευκτες συνέπειες της γήρανσης. Υπάρχουν πολλά που μπορείτε να κάνετε τώρα για να κρατήσει το νου σας υγιή.

Το Αλτσχάιμερ είναι μια ασθένεια που τρομάζει περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη, διότι συνεπάγεται απώλεια του ουσιώδους εαυτού μας. Όταν χτυπά, η νοητική κατάπτωση είναι αναπόφευκτη και αδυσώπητη, σύμφωνα με την τρέχουσα ιατρική σκέψη, και τα 48 δισεκατομμύρια δολάρια που δαπανήθηκαν στην έρευνα για την ανακάλυψη ενός φαρμάκου που θα αντιστρέφει την ανάπτυξή του δεν έχουν καταφέρει ακόμη να δώσουν οποιαδήποτε θετικά αποτελέσματα. Η ιατρική δεν έχει επίσης καμία απάντηση ούτε ως προς τα αίτια της νόσου του Αλτσχάιμερ, εκτός από τη θεωρία ότι έχει να κάνει με χημική ανισορροπία.

Περίπου 800.000 άτομα στο Ηνωμένο Βασίλειο πάσχουν από άνοια, και στο 62% η άνοια οφείλεται στη νόσο του Αλτσχάιμερ, που χαρακτηρίζεται από πλάκες και νευροϊνιδιακά πλέγματα από βήτα-αμυλοειδείς και τ-πρωτεΐνες, αντίστοιχα, στον εγκέφαλο. Έτσι το Αλτσχάιμερ είναι η κύρια αιτία της άνοιας, το οποίο είναι περίεργο, καθώς η πρώτη περίπτωση διαγνώστηκε το 1907 από τον Γερμανό ψυχίατρο A. Αλτσχάιμερ, από τον οποίο η ασθένεια πήρε το όνομά της, και όμως, ακόμη και στη δεκαετία του 1930, τα εγχειρίδια παθολογίας δεν έκαναν καμία αναφορά στην παρουσία πλακών και πλεγμάτων στους εγκεφάλους των ασθενών.

Παρά το γεγονός ότι αυτή η ξαφνική αύξηση τα τελευταία 60 χρόνια θα μπορούσε ίσως να παράσχει μια ένδειξη ως προς το τι είναι το Αλτσχάιμερ, η βιομηχανία φαρμάκων και τα ιδρύματα υποστήριξης έχουν εστιάσει την προσοχή τους σε μία φαρμακευτική λύση, μέχρι στιγμής με ελάχιστη ή καμία επιτυχία. Ωστόσο υπάρχει υποσχόμενη έρευνα εκεί έξω που δείχνει τις πιθανές αιτίες και τους τρόπους που μπορεί να αντιμετωπιστεί, και ακόμη και προσεγγίσεις που μπορούν να επιβραδύνουν την εξέλιξή της.

1. Παρακολουθήστε τα επίπεδα ομοκυστεΐνης σας

Τα υψηλά επίπεδα αίματος του αμινοξέος ομοκυστεΐνη είναι ένας δείκτης της νόσου του Αλτσχάιμερ. Παράγεται από τον οργανισμό μετά την κατανάλωση κρέατος και παίζει ρόλο στην αθηροσκλήρωση, όπου οι αρτηρίες αρχίζουν να σκληραίνουν και φράζουν από εναπόθεση λίπους. Κάθε τιμή ομοκυστεΐνης πάνω από 10mmol/L (λίτρο αίματος) θεωρείται κίνδυνος για Αλτσχάιμερ. Η σύνδεση καθιερώθηκε πριν από πάνω από μια δεκαετία, όταν οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα άτομα με υπερομοκυστεϊναιμία, που έχουν αφύσικα υψηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης στο αίμα, ήταν πολύ πιο πιθανό να εμφανίσουν άνοια και νόσο του Αλτσχάιμερ.

2. Επιλέξτε ένα συμπλήρωμα βιταμινών του συμπλέγματος Β

Η λήψη βιταμινών του συμπλέγματος Β – που συμπεριλαμβάνουν τις Β6, Β12 και φολικό οξύ- είναι ένας αναγνωρισμένος τρόπος για τη μείωση των επιπέδων ομοκυστεΐνης, και εάν η ομοκυστεΐνη είναι ένας δείκτης για αυξημένο κίνδυνο άνοιας και νόσου του Αλτσχάιμερ, προκύπτει ότι η συμπλήρωση με βιταμίνες του συμπλέγματος Β μπορεί να είναι ένα προληπτικό μέσο. Αυτή είναι η θεωρία πάνω στην οποία εργάζεται η μελέτη Vitacog τα τελευταία χρόνια.

Με βάση το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, η ερευνητική ομάδα αναλύει τον τρόπο που οι βιταμίνες μειώνουν τη συρρίκνωση του εγκεφάλου και καθυστερούν την απώλεια μνήμης σε μια ομάδα ανθρώπων, ηλικίας 70 ετών και άνω, που είχαν διαγνωστεί με ήπια γνωστική εξασθένηση, η οποία θεωρείται ως ένα πρώιμο στάδιο της νόσο του Αλτσχάιμερ και της άνοιας. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Ντέιβιντ Σμιθ, διαπίστωσαν ότι οι 77 συμμετέχοντες με ήπια γνωστική εξασθένηση και αυξημένα επίπεδα ομοκυστεΐνης υπέστησαν τις πιο ταχείες αλλοιώσεις του εγκεφάλου-και ότι οι βιταμίνες Β επιβράδυναν τη διαδικασία.

3. Bελτιώστε τη διατροφή σας

Αν υπάρχει μια σύνδεση μεταξύ ομοκυστεΐνης και Αλτσχάιμερ, είναι λογικό να μειώσετε την ποσότητα του κορεσμένου λίπους που τρώτε, καθώς έχει συνδεθεί με υψηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης. Αποφύγετε τα τρανς-λιπαρά, και τρώτε άφθονα αντιοξειδωτικά τρόφιμα όπως τα μαύρα σμέουρα, τα μούρα της κουφοξυλιάς, οι σταφίδες και τα βατόμουρα. Τα λαχανικά που είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά περιλαμβάνουν τα καρότα, το κουνουπίδι, το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών και το σπανάκι. Τρώτε περισσότερα λιπαρά ψάρια και λιγότερο κρέας, και απολαύστε σοκολάτα και ένα ποτήρι κόκκινο κρασί, καθώς όλα αυτά μπορούν να βοηθήσουν να διατηρηθεί υγιής ο εγκέφαλος. Το τσάι – ιδιαίτερα το πράσινο τσάι – βοηθά στην καταπολέμηση των τοξικών επιδράσεων των βήτα-αμυλοειδών.

4. Χρησιμοποιήστε το μυαλό σας

Μην περνάτε ατέλειωτες ώρες μπροστά στην τηλεόραση. Αντ’ αυτού, ασχοληθείτε με περισσότερες νοητικές προκλήσεις όπως η ανάγνωση, τα επιτραπέζια παιχνίδια, τα σταυρόλεξα και το παίξιμο μουσικών οργάνων που έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν τον κίνδυνο του Αλτσχάιμερ. Το ίδιο ισχύει και για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, τα εκπαιδευτικά προγράμματα ενηλίκων και την εκμάθηση μιας νέας γλώσσας.

5. Κοινωνικοποιηθείτε και ασκηθείτε

Ασκηθείτε τρεις φορές την εβδομάδα. Ένα έντονο περπάτημα για τουλάχιστον μισή ώρα μειώνει τον κίνδυνο Αλτσχάιμερ κατά περίπου 30%, ακόμη και σε άτομα άνω των 65 ετών που διατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο. Είμαστε φυσικά κοινωνικά πλάσματα, έτσι ασχοληθείτε με τον κόσμο, συμμετέχετε σε κάποιο ερασιτεχνικό θέατρο ή άλλη κοινωνική ομάδα, ή βεβαιωθείτε ότι συναντάτε τακτικά τα μέλη του οικογενειακού σας κύκλου.

6. Δοκιμάστε τη λήψη βοτάνων

Αν έχουν αρχίσει να εμφανίζονται κάποια συμπτώματα της ήπιας γνωστικής εξασθένησης, όπως το να ξεχνάτε πράγματα, μερικά βότανα φαίνεται ότι βοηθούν να επιβραδυνθεί οποιαδήποτε πνευματική εξασθένηση. Το φασκόμηλο (Salvia lavandulaefolia / officinalis) έχει ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Σε μία δοκιμή έναντι εικονικού φαρμάκου (placebo), τα άτομα που έπαιρναν καθημερινά 60 σταγόνες έλαιου φασκόμηλου διατήρησαν τη νοητική τους λειτουργία καλύτερα από τα άτομα που λάμβαναν το φάρμακο Aricept που συνταγογραφείται για το Αλτσχάιμερ.

Αντί για το συμβατικό συνταγογραφούμενο φάρμακο, το Ginkgo biloba συνταγογραφείται συχνά από τους γιατρούς στη Γερμανία για τους ασθενείς με πρώιμο στάδιο της νόσου του Αλτσχάιμερ. Η συνιστώμενη δόση είναι 240mg/ημέρα, αν και μπορεί να χρειαστούν έως και έξι μήνες πριν εμφανιστεί οποιαδήποτε βελτίωση.

Το καρύκευμα κουρκουμάς, ένα συνηθισμένο συστατικό στο ινδικό κάρι, φαίνεται επίσης να έχει ιδιότητες κατά του Αλτσχάιμερ. Μια μελέτη στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες (UCLA) διαπίστωσε ότι το μπαχαρικό αυτό ενίσχυε το ανοσοποιητικό ώστε να καθαρίζει τα βήτα-αμυλοειδή στις βλάβες του εγκεφάλου στη νόσο Αλτσχάιμερ.

Φταίει ο χαλκός;

Μήπως οι σωληνώσεις χαλκού στο υδραυλικό σύστημα του σπιτιού σας συμβάλλουν στη νόσο του Αλτσχάιμερ; Είναι ακόμα μια αμφιλεγόμενη θεωρία, αλλά υπάρχει πληθώρα στοιχείων που την υποστηρίζουν.

Το 2003, ερευνητές πρόσθεσαν χαλκό στο απεσταγμένο νερό που δινόταν σε κουνέλια εργαστηρίου και σύντομα τα ζώα άρχισαν να αναπτύσσουν βήτα-αμυλοειδούς πρωτεΐνη στους εγκεφάλους τους, το κύριο δομικό στοιχείο των πλακών που φαίνονται στους εγκεφάλους των ασθενών που πάσχουν από Αλτσχάιμερ. Το ίδιο μοτίβο βρέθηκε σε λαγωνικά και ποντίκια όταν προστέθηκε χαλκός στο νερό που έπιναν.

Οπότε, ποια είναι η σύνδεση; Κανονικά οι εγκέφαλοί μας έχουν μια φυσική άμυνα ενάντια στη συσσώρευση της βήτα-αμυλοειδούς πρωτεΐνης. Μόρια που ονομάζονται LRPs (υποδοχείς χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνης) δρουν ως αστυνομική δύναμη του εγκεφάλου και μετακινούν τα αμυλοειδή στα τριχοειδή αγγεία του εγκεφάλου στην υπόλοιπη κυκλοφορία του σώματος, από όπου στη συνέχεια αποβάλλονται. Ωστόσο, εργαστηριακές δοκιμές έχουν δείξει ότι ο χαλκός καταστρέφρει τα LRPs σε τέτοιο βαθμό που σταματούν να λειτουργούν.

Πηγή: http://enallaktikidrasi.com/