Bιταμίνη D3: H ανακάλυψη της δεκαετίας

Views

1241

Είμαι πολύ χαρούμενος που μου δίνεται η δυνατότητα να γράψω για τη βιταμίνη D3. Η σπουδαιότητά της είναι πολύ μεγάλη, η προσοχή όμως που της δίνει η ιατρική κοινότητα γενικότερα-και επομένως και ο κόσμος-είναι ακόμα μικρή.

Ο όρος βιταμίνη D αναφέρεται ουσιαστικά σε δύο μόρια, τη D2 που ονομάζεται εργοκαλσιφερόλη και τη D3, γνωστή ως χολεκαλσιφερόλη. Η τελευταία είναι η πιο δραστική και η πιο σταθερή μορφή της βιταμίνης D. Να σημειώσουμε εδώ πως μερικά «εμπλουτισμένα» τρόφιμα διαφημίζεται πως περιέχουν βιταμίνη D3. Συνήθως όμως είναι η D2 αυτή που προστίθεται.

Όλοι μας ξέρουμε ότι η D , μέσω μηχανισμών που εμπλέκεται και το ασβέστιο, δυναμώνει τα οστά. Ας δούμε όμως τα αποτελέσματα ερευνών που έχουν  γίνει τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με αυτά, τα επίπεδα της βιταμίνης D στο αίμα συνδέονται με:

-μειωμένη θνησιμότητα από οποιαδήποτε αιτιολογία

-μειωμένη συχνότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού έως και 77%

-μειωμένη συχνότητα εμφάνισης καρκίνου του προστάτη

-μειωμένο ποσοστό εκδήλωσης σακχαρώδη διαβήτη σε ενήλικες και παιδιά

-μειωμένη εμφάνιση υπέρτασης και καρδιοαγγειακών νοσημάτων

-την επίπτωση του αυτισμού και των διαταραχών κατά την ανάπτυξη

-μειωμένη πιθανότητα νόσησης από Σκλήρυνση Κατά Πλάκας

-μειωμένη επίπτωση λοιμώξεων του αναπνευστικού

-βελτίωση της εικόνας της ψωρίασης

-την ενεργοποίηση και αντιγραφή 3000 γονιδίων

-την παραγωγή 200 ενδογενών αντιβιοτικών ουσιών από το ίδιο το σώμα

Την τελευταία 10ετία η D αναδεικνύεται σε ζωτικό ρυθμιστικό παράγοντα για το ανοσοποιητικό σύστημα. Φυσικά η πιο γνωστή της δράση είναι ότι αποτελεί ρυθμιστικό παράγοντα  στο μεταβολισμό των οστών και των μεταλλικών στοιχείων και η έλλειψή της είναι αιτία καθυστερημένης οστικής ανάπτυξης, σκελετικών ανωμαλιών στα παιδιά και οστεομαλακίας ή οστεοπόρωσης στους ενήλικες.

Η καλύτερη πηγή της βιταμίνης D είναι ο ήλιος. Το υπεριώδες φάσμα της ηλιακής ακτινοβολίας διαπερνά το δέρμα και επιτρέπει άμεσα τη δημιουργία της D3. Χρειαζόμαστε 15-30 λεπτά ημερησίως έκθεσης στον ήλιο, με τις ακτίνες του ήλιου να πέφτουν σχετικά κάθετα. Οποιαδήποτε ποσότητα που τυχόν παραχθεί αποθηκεύεται στο λιπώδη ιστό για μετέπειτα χρήση. Δεν είναι όμως δυνατό να λάβουμε από τον ήλιο μεγάλη ποσότητα, γιατί υπάρχει μηχανισμός αυτορρύθμισης και έτσι οι όποιες  αποθήκες δεν αρκούν για τους χειμερινούς μήνες. Σ’ αυτό ακριβώς το σημείο συναντάμε ένα εκπληκτικό παράδοξο. Όπως θα δούμε πιο κάτω οι Έλληνες αλλά και οι άλλοι μεσογειακοί λαοί δεν παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα D, συχνά δε, έχουν και έλλειψη. Πως γίνεται αυτό; Αντί απάντησης θα σας δώσουμε μια πληροφορία: ένα αντιηλιακό με δείκτη προστασίας 15 μπλοκάρει την παραγωγή της D έως και 99%! Άλλη παράμετρος που εξηγεί σε ένα βαθμό αυτό το εύρημα είναι το γεγονός ότι οι τα σκουρόχρωμα άτομα έχουν αυξημένο κίνδυνο έλλειψης βιταμίνης D, γιατί ο χρωματισμός του δέρματός τους εμποδίζει τη UVB ακτινοβολία να φτάσει στα κύτταρα που παράγουν D. Ο χρόνος  που περνάμε σε εσωτερικούς χώρους έχει δραματικά αυξηθεί τα τελευταία χρόνια και έτσι δημιουργείται μια μικρή, αλλά ικανή λίστα γεγονότων που οδηγεί σε μειωμένα επίπεδα σχηματισμού βιταμίνης D από τον ήλιο. Διατροφικά τώρα, οι πηγές της D είναι εξ’ ορισμού περιορισμένες: μουρουνέλαιο, ωμό σκουμπρί, ωμός και ψητός σολωμός, κρόκος αυγού. Σίγουρα αυτές οι τροφές δεν αποτελούν και πρώτη επιλογή στο διαιτολόγιό μας, άρα και διατροφικά να το δούμε, σκούρα τα πράγματα. Τι μένει; συμπληρώματα διατροφής.  Εδώ υπάρχει πληθώρα επιλογών, κάψουλες, δισκία, πόσιμα διαλύματα σε σταγόνες.

Ωραία ολ’ αυτά, αλλά πόση βιταμίνη D χρειαζόμαστε;  Ο καθηγητής ενδοκρινολογίας και παγκόσμια αυθεντία στη βιταμίνη D, Robert Heaney υποστηρίζει ότι χρειαζόμαστε τουλάχιστον  48ng/ml, για να μειώσουμε τις πιθανότητες εμφάνισης χρόνιων ασθενειών, δίνοντας ως ιδανικά επίπεδα 60-80ng/ml. Έλλειψη έχουμε όταν οι τιμές της HO25D3 (έτσι μετριέται από το μικροβιολόγο) είναι κάτω από 30ng/ml και ανεπάρκεια κάτω από 20ng/ml. Στην κύηση και στον θηλασμό υπάρχουν αυξημένες ανάγκες για βιταμίνηD επειδή υπάρχουν και αυξημένες απαιτήσεις για την ανάπτυξη συστημάτων του εμβρύου.

Τοξικότητα πρακτικά είναι αδύνατο να συμβεί, θα χρειαζόντουσαν τρομερές ποσότητες από κάψουλες , πράγμα που θα ήταν ανέφικτο.

Μία ολλανδική έρευνα , που δημοσιεύθηκε στο “lancet” έδειξε ότι οι Έλληνες, οι Ισπανοί και οι Ιταλοί που μετρήθηκαν είχαν πολύ λιγότερη D σε σχέση με τους Νορβηγούς, Δανούς, Ελβετούς και Γάλλους που πήραν μέρος στην ίδια έρευνα. Η συνιστώμενη ημερήσια δόση της D3 στις ΗΠΑ αυξήθηκε, από τον οργανισμό τροφίμων και φαρμάκων (FDA) το 2010 από 400iu σε 600iu. Το όριο της μέγιστης αποδεκτής δοσολογίας για  καθημερινή μακροχρόνια λήψη διπλασιάστηκε από τις 2000iu σε 4000iu. Αξίζει να σημειώσουμε ότι αυτή τη στιγμή τρέχουν παγκοσμίως δεκάδες μελέτες για τη βιταμίνη D τα αποτελέσματα των οποίων σίγουρα θα είναι πιο λεπτομερή και οπωσδήποτε άκρως ενδιαφέροντα.

Στο φαρμακείο μας τα τελευταία χρόνια ενθαρρύνουμε τους πελάτες μας να μετρήσουν τη D3. Οι περισσότεροι έχουν ακολουθήσει  τη συμβουλή μας και τα αποτελέσματα μας έχουν εκπλήξει. Σε ποσοστό πάνω από 50% είχαν έλλειψη ή και ανεπάρκεια ακόμα. Την ίδια συμβουλή δίνουμε και σε σας. Μετρήστε τη D3 στο αίμα σας την επόμενη φορά που θα κάνετε αιματολογικό έλεγχο.

Επιμέλεια : Διονύσιος Μεντές Φαρμακοποιός

Πηγές: http://www.drtsoukalas.com  www.gelis.grhttp://www.healthyliving.gr/